Activitats

ACTIVITAT IDEES PRÈVIES


Prèviament a la realització de l’activitat, el mestre haurà d’haver elaborat 4 jeroglífics, cadascun dels quals tindrà un missatge o paraules clau diferents. A continuació, us mostrem els exemples de jeroglífics que nosaltres hem creat, amb la seva transcripció i un alfabet que mostra la correspondència símbol-lletra.


JEROGLÍFIC 1


J1.png
La transcipció d’aquest jeroglífic és la següent:
Ra
Osiris
Isis
Hathor
Anubis


JEROGLÍFIC 2


J2.png
La transcipció d’aquest jeroglífic és la següent:
Ramsés
Tutankamon
Cleòpatra




JEROGLÍFIC 3


J3.png


La transcipció d’aquest jeroglífic és la següent:
Keops
Kefrén
Micerinos
Calcària
Granit



JEROGLÍFIC 4
J4.png
La transcipció d’aquest jeroglífic és la següent:
Casa de la vida
Nemes
Botarga
Esclau



CORRESPONDÈNCIA SÍMBOL - LLETRA


wgiMF2rSsAN9P22NNMQgvVVhvJVWCXQV7kxYgHBBzuN6n8bg7YItfE7K84WJ0ooeuw5JjPY9bk7KUgKGBGYZafiKXSQ1GPx4jTj5-LqdrCxUf0HcpGlCLSEjzQ


Abans de començar l’activitat, el mestre haurà d’haver amagat pel pati de l’escola els 4 jeroglífics. Cada jeroglífic pot estar guardat dins d’una capseta, per evitar que es faci malbé. Per no revelar cap informació abans d’hora, el mestre diu als nens que han de trobar 4 capsetes que hi ha amagades al pati, cadascuna de les quals conté alguna cosa. Se’ls remarca que no poden obrir les capsetes i que les han de donar al mestre quan les trobin.


Un cop els alumnes hagin trobat les 4 capsetes, es torna a la classe. Allà, el mestre divideix els alumnes en 4 grups d’aproximadament 6 alumnes cadascun. Dóna una capseta a cada grup d’alumnes i, aleshores, se’ls dóna permís per obrir-les.


Es deixa uns minuts perquè observin bé què hi ha dins de cada capsa (jeroglífic) i se’ls pregunta què és. Potser alguns alumnes ho sabran o s’ho imaginaran, o potser no. Si algun alumne ho sap, se li pot suggerir que ho expliqui a la resta de companys i, a partir d’aquí, el mestre pot complementar l’explicació. Si ningú ho sap, el mestre els pot dir la paraula “jeroglífic”, per veure què els suggereix.


Així, doncs, el primer que cal fer un cop trobats els jeroglífics és parlar de què són, com funcionen, qui els va inventar, etc. Un cop s’hagi comentat això, el mestre projecta a la pissarra digital un alfabet amb la correspondència símbol-lletra perquè cada grup pugui desxifrar el missatge del seu jeroglífic. Si no es disposa de pissarra digital o projector, el meste pot imprimir una còpia d’aquest alfabet per a cada grup.


Quan tots els grups hagin desxifrat el seu jeroglífic, el mestre apunta el missatge o paraules clau de cada jeroglífic a la pissarra. És important que aquesta part de l’activitat es faci de manera ordenada per facilitar els passos posteriors. Si ens fixem en els 4 jeroglífics que proposem, veurem que cadascun està relacionat amb un tema diferent. Les paraules del primer jeroglífic corresponen a Déus; les del segon, a faraons; les del tercer, a les piràmides i materials amb què es construïen; i el quart, a la societat i la cultura egípcies (classes socials, vestimenta, menjar, etc.). Per tant, cal que el mestre divideixi la pissarra en 4 columnes diferents, cadascuna de les quals es reservarà per a un dels temes, i que classifiqui les paraules clau de cada jeroglífic allà on toca. És a dir, cal que a la primera columna s’hi escriguin totes les paraules clau del primer jeroglífic (tema: Déus); a la segona columna, les paraules del segon jeroglífic (tema: faraons), etc.


És important que, a mesura que es comentin les paraules dels jeroglífics, el mestre inciti als alumnes a fer hipòtesis sobre què és cada cosa. És a dir, si per exemple surt la paraula “Micerinos”, caldrà que el mestre pregunti als alumnes: “què us suggereix aquesta paraula?”, “què creieu que és?”, “quines qualitats deu tenir?”; “deu ser gran o petit?”, etc.


Un cop estiguin totes les paraules apuntades a la pissarra, el mestre pregunta als alumnes quins dubtes o interrogants els sorgeixen. A partir d’aquí, es fa un llistat de tot allò que als alumnes els interessaria conèixer. Si es disposa de pissarra digital o projector, el mestre pot obrir un document word, projectar-lo i anar-hi escrivint les preguntes. Si no és el cas, el mestre pot demanar un o dos voluntaris per anar anotant les preguntes en un full. A més a més, les preguntes que es formulin els alumnes seran una guia per a la realització d’activitats posteriors. D’aquesta manera, estarem partint de les necessitats i els interessos dels nostres alumnes i podrem organitzar els continguts per tal de crear activitats significatives i contextualitzades.




ACTIVITAT CENTRAL 1


En primer lloc, el mestre assigna a cadascun dels grups que s’han organitzat en l’activitat anterior un dels 4 temes següents, cadascun dels quals sorgeix a partir dels 4 jeroglífics desxifrats prèviament:
  • Piràmides i construcció.
  • Faraons i momificació.
  • Déus i reencarnació.
  • Societat i cultura (classes socials, família, estil de vida…).


Seguidament, els explica que cada grup ha de realitzar un petit treball de recerca, buscant informació sobre el tema que se’ls ha assignat. Per dur a terme aquest treball, es dedicaran 5 sessions d’1 hora i 30 min. aproximadament, i cada grup disposarà d’un ordinador portàtil de l’escola.


En segon lloc, per tal que els nens i nenes tinguin un guió a seguir i els resulti més fàcil seleccionar la informació cercada, el mestre els explica que la informació que trobin ha de ser útil per respondre les preguntes que s’han plantejat en l’activitat anterior. Per tant, és important que es basin en aquestes preguntes. Cal dir que el docent supervisarà tots els grups de forma contínua per donar el suport necessari en cas que sorgeixin dubtes, dificultats o en el cas que hi hagi algun malentès entre els membres d’un grup.


A continuació, el mestre els explica que un cop tinguin les respostes a les preguntes inicials, cada grup disposarà d’una càmera de vídeo que l’escola els oferirà perquè puguin gravar-se en una aula. En aquest vídeo, els membres de cada grup han d’explicar de forma clara tota la informació del seu treball. Posteriorment, en una sisena sessió que es realitzarà, cada grup ha de mostrar el seu vídeo a la resta de companys i companyes de la classe. D’aquesta manera, tots els grups exposaran el seu tema als altres, i tots s’enriquiran dels coneixements dels 4 temes plantejats.


Finalment, cada grup ha de penjar el seu vídeo al bloc de l’escola, per tal que tots els membres de la comunitat educativa hi tinguin accés i puguin observar el treball fet pels alumnes.




ACTIVITAT CENTRAL 2


Aquesta activitat consisteix a què els alumnes construeixin una piràmide amb brics de llet, els quals són una simulació dels blocs de pedra que utilitzaven els egipcis per construir les  piràmides.


Els alumnes, doncs, hauran de tenir en compte a l’hora de construir la piràmide que no només es tracta d’un edifici monumental amb un caràcter estètic evident, sinó que també han de tenir en compte la funcionalitat d’aquestes i, per tant, què s’amaga a dins d’aquestes estructures. Les piràmides eren tombes on s’enterraven els faraons i, per tant, el seu interior està compost de diferents parts i, per tant, no serà vàlid construir una piràmide que tingui una estructura interna sobre la qual sustentar-se, sinó que cal construir-la amb espais centrals buits. D’aquesta manera, l’alumnat, manipulant i experimentant, començaran a adonar-se de la dificultat que comporta construir un edifici tan grandiós i complex


Prèviament a aquesta sessió, s’haurà demanat la col·laboració de les famílies perquè portin a l’escola els brics de llet buits i nets, explicant-los que es farà servir aquest material per realitzar una activitat relacionada amb el projecte que s’està treballant.  


Es deixa una estona perquè els grups pensin com ho faran, s’organitzin, provin, reprovin, etc. Quan acabin, es parlarà en gran grup sobre com ha anat, sobre les dificultats que han tingut, les estratègies utilitzades, etc., amb la finalitat d’arribar a la conclusió que sembla més fàcil del que realment és.


Finalment, es mostra un vídeo que mostra algunes de les teories sobre com es van construir les piràmides a l’Antic Egipte. El vídeo que veuran els alumnes és el següent:




Abans de veure el vídeo, la mestra anotarà unes preguntes a la pissarra, les quals hauran d’escriure en un full, per tal de respondre-les en el mateix grup en què havien intentat construir la piràmide amb brics de llet. Les preguntes que platejaríem són les següents:


  • Quines teories s’han explicat sobre la construcció de les piràmides?
  • Quins materials heu sentit que feien servir?
  • De totes les teories explicades, quina creieu que és la més creïble? Argumenteu la vostra resposta.


Quan acabin, es fa una posada en comú en gran grup i es comenten les opinions de cada grup. D’aquesta manera, s’aconsegueix fer un resum de totes les idees del vídeo i que els alumnes puguin reflexionar, debatre i assimilar la informació nova.



ACTIVITAT FINAL

Com a activitat de cloenda, els alumnes preparen una petita obra de teatre que representi tot allò que han après durant aquest petit projecte.

A la primera sessió de l’activitat, tot el grup es reuneix i fan una assemblea per decidir una història i es reparteixen els personatges. A partir d’aquí, es divideix el grup-classe en petits grups de comissions, cadascuna de les quals s’encarrega d’un tema en concret: decorat, diàleg, vestuari, etc.

Durant la segona i la tercera sessió, cada grup de comissions s’encarrega de realitzar les seves tasques. A la quarta sessió, es torna a reunir tot el grup i cada comissió exposa la feina realitzada a la resta de companys de les altres comissions, incloent el diàleg perquè tots puguin aprendre el seu diàleg.

A la cinquena i sisena sessió, tot el grup assaja l’obra de teatre. Finalment, a la setena sessió, els alumnes representen l’obra de teatre davant dels seus familiars.


ACTIVITATS COMPLEMENTÀRIES

Finalment, vam pensar unes activitats complementàries que es poden incloure en aquest projecte depenent del temps i/o recursos que disposi l’escola.

Activitat 1
La primera activitat consisteix en veure la pel·lícula “El príncep d’Egipte” de Disney, on els alumnes aprenen d’una manera molt lúdica més coses sobre l’Antic Egipte.

Activitat 2
La segona activitat que proposem és realitzar una sortida a un museu o a un temple egipci.

A Madrid hi ha un temple egipci que es diu “Templo de Debod”, on podem observar diverses pedres tallades o dibuixos a les parets, els quals ens mostren com vivien els déus, els faraons, els esclaus… a l’Antic Egipte.


DSC02769.JPG


A Barcelona podem visitar el Museu Egipci, que conté diverses exposicions (unes són temporals i d’altres són permanents). En aquestes exposicions es poden veure objectes de l’època, taüts, escultures que representen a déus o farons, etc.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada