JUSTIFICACIÓ DE LA TRIA I IMPORTÀNCIA DEL TEMA
Primerament, el nostre bloc es desenvolupa a partir dels aspectes més rellevants que giren al voltant de les piràmides d’Egipte (les teories de la construcció de les piràmides i els seus tipus, la mitologia i la cultura egípcies, la civilització egípcia, etc.). A l’hora d’escollir aquest tema, vam tenir en compte que fos una temàtica interessant (no només per nosaltres, com a futures mestres, sinó també per als alumnes) i prou extensa, que ens permetés ensenyar Ciències Socials -més concretament, història-, a alumnes de Cicle Superior d’Educació Primària.
En segon lloc, a través de les activitats d’ensenyament-aprenentatge que hem dissenyat per treballar les piràmides d’Egipte, els alumnes no només obtindran nous coneixements sobre Egipte i la seva cultura, sinó que també seran partícips del seu propi procés d’aprenentatge perquè indagaran, tindran un paper actiu en la majoria de les activitats educatives i crearan per ells mateixos materials que els ajudaran a entendre millor la història de l’Antic Egipte. Però, sobretot, el més important és que aprendran Ciències Socials de forma motivadora i engrescadora i, alhora, adquiriran noves habilitats cognitives a través de la interacció entre ells.
En tercer lloc, cal dir que aquest projecte es treballa des d’un punt de vista integral, ja que està enfocat a desenvolupar gairebé totes les competències del currículum que estableix la LOMCE. Per tant, es tracta d’un projecte interdisciplinar i global. A continuació, expliquem les competències que es treballen durant la implementació del projecte:
1. Competència comunicativa lingüística i audiovisual
Les activitats proposades en aquest projecte inclouen constantment tasques en què els infants han de reflexionar sobre diferents temes, interpretar, opinar, comunicar, etc., mitjançant el llenguatge oral o escrit, i utilitzant diferents recursos com poden ser els gràfics, els audiovisuals... Així, doncs, la utilització de la llengua és present durant el desenvolupament d’aquest projecte.
4. Competència artística i cultural
Treballar les piràmides de l’Antic Egipte ens permet estudiar una gran varietat d’aspectes: cultura (tradicions i creences), vida en societat, l’arquitectura, les tècniques de construcció de les piràmides, les quals són una forma de manifestació de l’art, etc. Així, doncs, els alumnes descobriran diferents manifestacions culturals dels egipcis, així com l’art utilitzat en la construcció de les piràmides.
Per altra banda, els alumnes també fan art, ja que al final del projecte elaboren una història en forma d’escenificació on es contemplen diferents aspectes treballats durant la realització del projecte com la vida familiar i social dels egipcis, els faraons i la momificació, entre altres.
A més a més, en una activitat hauran de fer un treball manual, el qual consisteix en construir una piràmide amb cartrons de llet.
5. Competència digital
Durant el desenvolupament del projecte, els alumnes seran agents actius dels usos digitals, ja que aquests hauran de cercar informació a Internet sobre diferents aspectes de l’Antic Egipte i a més a més, hauran de fer un vídeo explicant la informació trobada i, per tant, utilitzant una càmera digital o una filmadora.
6. Competència social i ciutadana
Estudiar un tema de l’antiguitat i, per tant, l’època, la forma de vida, la cultura, etc., permet als alumnes interpretar, descobrir i imaginar com era la vida a l’Antic Egipte i comprendre la seva realitat.
Estudiar el passat no només permet construir nous coneixements sobre quelcom, sinó que també, de manera indirecta, poden analitzar, comparar, valorar com és la seva societat i d’aquesta manera, comprendre millor el món en què viuen.
7. Competència d’aprendre a aprendre
Durant tota la unitat didàctica els alumnes han de realitzar diverses tasques en grup que en moltes ocasions els permet organitzar-se d’una manera força lliure. Per exemple, quan construeixen la piràmide amb els brics de llet no els donem indicacions sobre com l’han de fer, sinó que només els diem què han de fer. Així, doncs, són els mateixos alumnes que han d’analitzar, investigar i valorar com ho faran per aconseguir el seu objectiu: construir una piràmide. En definitiva, són ells mateixos que van pensant les seves pròpies estratègies i a mesura que les vagin desenvolupant, aniran extraient unes conclusions determinades. Un altre exemple és quan elaboren el vídeo on expliquen la informació trobada. Ells busquen la informació i seleccionen la que els sembla més adequada i interessant i després, la presenten en l’ordre i de la manera que ells consideren que serà més entenedora. Per tant, un altre cop, ells organitzen, regulen i gestionen la seva informació i en conseqüència, els seus propis aprenentatges.
8. Competència d’autonomia, iniciativa personal i emprenedoria
Aquesta competència es treballa durant tot el desenvolupament de la unitat didàctica, per una banda, en situacions de gran grup i per l’altra, durant el treball en petit grup. El projecte implica que els alumnes s’interessin i participin i, per tant, que comparteixin idees i que les dugin a terme en la mesura del possible. A més a més, el treball en grup també implica una participació i una responsabilitat individual i compartida pel que fa al treball individual dins del grup i al treball a nivell grupal. Per treballar en grup, cal desenvolupar una sèrie d’actituds i valors que permetin establir bones relacions personals per tal de beneficiar l’objectiu comú del grup: resoldre la tasca encomanada.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada