PRIMER DIARI (19/10/15)
Primerament, vam plantejar-nos quin tema volíem treballar. Al principi, se’ns va ocórrer enfocar el bloc entorn la següent pregunta: “Hi ha vida fora de la Terra?”. Ens vam adonar, però, que aquest tema seria més propi de l’àrea de medi natural, per la qual cosa el vam descartar. Després de rumiar-ho, ens van venir al cap les piràmides d’Egipte i vam pensar que seria un tema interessant per treballar, així que el vam escollir.
Un cop triat el tema, vam crear el nostre bloc. Vam posar-li un títol que plantegés un problema a resoldre (“Per què es van construir les piràmides d’Egipte?”). A continuació, vam estructurar el bloc creant-ne els diversos apartats: la presentació, el diari, el dossier del mestre, les activitats i la línia del temps. Vam fer públic el nostre bloc, tot afegint la llista de blocs dels nostres companys perquè tots el poguessin visualitzar. Seguidament, vam redactar una presentació per tal que els nostres visitants sabessin de què tractaria el bloc i quins continguts hi trobarien.
Per últim, cal dir que una de les dificultats amb què ens vam trobar va ser a l’hora d’ordenar el llistat de blocs. Al principi no sabíem com ordenar de forma coherent els blocs, i finalment vam acordar amb el grup-classe que el més adequat seria ordenar-los col·locant a davant del nom de cada bloc lletres (A, B, C, D, etc.) per així tenir-los ordenats alfabèticament. Així, doncs, vam seguir aquest criteri a l’hora d’ordenar la llista. Tot seguit, vam seguir les indicacions establertes per realitzar la coavaluació i vam avaluar els tres blocs corresponents que segons l’ordre del llistat ens tocava avaluar. Una altra dificultat que hem tingut ha estat entendre el funcionament tècnic del bloc, fet que ens ha causat inseguretat en certs moments. Això és degut principalment al fet que no estem acostumades a treballar a través de blocs, però a poc a poc ens estem acostumant al seu funcionament.
Primerament, vam plantejar-nos quin tema volíem treballar. Al principi, se’ns va ocórrer enfocar el bloc entorn la següent pregunta: “Hi ha vida fora de la Terra?”. Ens vam adonar, però, que aquest tema seria més propi de l’àrea de medi natural, per la qual cosa el vam descartar. Després de rumiar-ho, ens van venir al cap les piràmides d’Egipte i vam pensar que seria un tema interessant per treballar, així que el vam escollir.
Un cop triat el tema, vam crear el nostre bloc. Vam posar-li un títol que plantegés un problema a resoldre (“Per què es van construir les piràmides d’Egipte?”). A continuació, vam estructurar el bloc creant-ne els diversos apartats: la presentació, el diari, el dossier del mestre, les activitats i la línia del temps. Vam fer públic el nostre bloc, tot afegint la llista de blocs dels nostres companys perquè tots el poguessin visualitzar. Seguidament, vam redactar una presentació per tal que els nostres visitants sabessin de què tractaria el bloc i quins continguts hi trobarien.
Per últim, cal dir que una de les dificultats amb què ens vam trobar va ser a l’hora d’ordenar el llistat de blocs. Al principi no sabíem com ordenar de forma coherent els blocs, i finalment vam acordar amb el grup-classe que el més adequat seria ordenar-los col·locant a davant del nom de cada bloc lletres (A, B, C, D, etc.) per així tenir-los ordenats alfabèticament. Així, doncs, vam seguir aquest criteri a l’hora d’ordenar la llista. Tot seguit, vam seguir les indicacions establertes per realitzar la coavaluació i vam avaluar els tres blocs corresponents que segons l’ordre del llistat ens tocava avaluar. Una altra dificultat que hem tingut ha estat entendre el funcionament tècnic del bloc, fet que ens ha causat inseguretat en certs moments. Això és degut principalment al fet que no estem acostumades a treballar a través de blocs, però a poc a poc ens estem acostumant al seu funcionament.
SEGON DIARI (10/11/15)
Tenint en compte els objectius inicials que ens havíem plantejat, vam començar a rumiar quina informació ens caldria saber per poder dissenyar posteriorment activitats adequades.
A grans trets, vam definir 3 grans temes o blocs teòrics, un per a cada objectiu:
- El perquè es van construir les piràmdes (per a què servien, amb quina finalitat van ser construïdes, etc.)
- El com es van construir (procés, estructura, materials, eines, etc.)
- La cultura egípcia (creences, Déus, costums, etc.)
A partir d’aquí, ens vam començar a informar sobre els temes esmentats i vam anar elaborant l’apartat “dossier del mestre”, el qual reflecteix el resultat d’aquesta cerca d’informació.
TERCER DIARI (08/02/16)
A la classe de Ciències Socials d’avui hem parlat sobre les diverses fases que constitueixen una seqüència didàctica, i ens hem centrat sobretot en com treballar adequadament la primera fase, que és l’exploració de les idees prèvies de ls infants. Parlar sobre aquest tema ens ha ajudat a dissenyar l’activitat d’idees prèvies inclosa en la nostra unitat didàctica sobre les piràmides d’Egipte.
Tenint en compte que aquesta fase és molt important, no només per identificar els coneixements previs dels alumnes, sinó també per despertar el seu interès sobre el tema que volem treballar, hem començat a plantejar-nos una activitat d’idees prèvies que compleixi aquests criteris i que sigui prou motivadora per a l’alumnat. Després de debatre les diverses idees que teníem per aquesta activitat, n’hem dissenyat una en què els alumnes hauran de desxifrar uns missatges d’uns jeroglífics de forma lúdica i engrescadora.
Finalment, també hem començat a dissenyar una de les activitats centrals per començar a introduir nous coneixements als alumnes (vegeu explicació detallada de les activitats a l’apartat 5).
QUART DIARI (16/03/16)
Avui ens hem trobat per parlar de les activitats que volem plantejar. En primer lloc, hem revisat les dues activitats que se’ns van ocórrer l’últim dia, una de les quals era d’idees prèvies i l’altra, d’introducció de continguts. Hem recordat què preteníem fer en cadascuna de les activitats i les hem acabat de concretar.
Un cop definides aquestes dues activitats, hem fet una pluja d’idees d’altres activitats que ens agradaria proposar. Després de comentar i debatre les idees, hem triat dues activitats principals més i dues de complementàries. De les noves activitats principals, n’hi ha una altra que és d’introducció de continguts i l’altra és una activitat final o d’aplicació dels coneixements. Pel que fa a les activitats complementàries, les hem catalogat com a tals perquè creiem que són interessants però no imprescindibles. A més, una d’elles és una sortida, la realització de la qual depèn de diversos factors (proximitat al lloc i transport, cost econòmic, recursos humans…). Així, doncs, tenim un total de 6 activitats, 4 principals i 2 complementàries.
A mesura que hem anat concretant les noves activitats, se’ns han anat ocorrent detalls interessants a tenir en compte en relació a algunes activitats; per exemple: utilitzar les TIC, penjar el material que elaborin els nens a la pàgina web de l’escola, convidar a les famílies a gaudir d’alguna de les activitats, etc.
Donat que per a la realització d’alguna de les activitats cal conèixer informació que no vam incloure en el dossier del mestre, hem vist la necessitat d’ampliar la informació recollida en aquest dossier.
Finalment, hem cregut convenient canviar el cicle o curs en què duríem a terme aquest projecte, ja que creiem que algunes de les activitats proposades són massa complexes pels alumnes de cicle mitjà (que és el curs en què ens havíem centrat inicialment). Així, doncs, creiem que seria més adequat realitzar aquestes activitats a cicle superior, concretament a 5è.
Estem molt satisfetes amb la feina feta avui i creiem que us agradaran les activitats que us proposarem!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada